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152 Marcos Iglesias ,Caridad. El régimen especial de las agencias de viajes tras la reforma del i.V.A. Español de
2014 A la luz del derecho europeo pp. 151-186
2014.
ABSTRACT
As a consequence of the Kingdom of Spain condemn by a Sentence of The
Court of Justice of the European Union of 26 of September of 2013, by the
th
wrong application of the special regime in the V.A.T. of the travel agencies, the
Law in order to reform the tax (no. 28/2014, of 27 November, tries to adapt
the Spanish Law to the sentence. Then, after analyzing the first of the aspects
that enables Spain to be right considering that the criteria based on the client
is correct against the criteria based on the traveller, we value the disappearance
of the exclusion done in the field of application which left out the sales of trips
organized by wholesalers but sold by retail agencies, the elimination of the
possibility of the global determination of the tax base and the regulation of a
different estimated V.A.T. versus the real impact of it and real supported V.A.T.
when the final client-businessman-consumer was a businessman entitled to
deduction of V.A.T. Finally, we try to analyze the new faculty of resignation of
the travel agencies special regime when the client was a businessman with the
right of deduction of his supported V.A.T., considering the philosophy of the
exposed regime and the community law.
Key words:travel agencies special regime,V.A.T. special regimes; tourism
Taxation, travel agencies, Law to reform V.A.T. 2014.
1. ASPECTOS INTRODUCTORIOS Y ACLARACIÓN
POR LA JURISPRUDENCIA COMUNITARIA DEL
ÁMBITO DE APLICACIÓN DEL RÉGIMEN ESPECIAL
EN EL I.V.A. DE LAS AGENCIAS DE VIAJES: LA
IMPOSICIÓN DEL CRITERIO BASADO EN EL
CLIENTE FRENTE AL CRITERIO BASADO EN EL
VIAJERO
El Impuesto sobre el Valor Añadido o I.V.A., se erige como la muestra
más importante de la imposición indirecta. Como impuesto indirecto
que grava una manifestación implícita de riqueza como lo es el gasto, es
uno de los principales instrumentos por los cuales se persigue en el mar-
co de la Unión Europea el establecimiento y perfeccionamiento de un
mercado común, por lo que se presenta como un tributo armonizado.
Conveniente es desde un inicio advertir que esta armonización no es un
fin en sí mismo de la Unión sino la vía indispensable para garantizar los